SELAMAT DATANG KE LAMAN KHUTUB KHANAH PUSAT SUMBER SEKOLAH KEBANGSAAN TEMBILA... Teknologi Bermula di hujung jari… PSS Bestari Bermula di sini..

SUDUT PSS

Sudut-sudut Cadangan untuk PSS:

1. SUDUT MENGENALI WARGA SEKOLAH
- Mewujudkan mengeratkan hubungan antara guru dengan guru dan murid dan guru.
- Memberi peluang kepada murid untuk mengenali semua warga sekolah dengan jelas.
- Menanam sikap hormat dan sayang murid kepada warga sekolah.
- Memenuhi konsep " Sekolahku Rumahku ".
- Menarik minat murid ke perpustakaan.


2. SUDUT MURID CEMERLANG KOKURIKULUM
- Merangsang murid untuk memajukan segala potensi dan bakat pada diri mereka.
- Menghargai kejayaan murid dalam bidang ko-kurikulum.
- Menjadi perangsang kepada murid lain untuk mencontohi kejayaan murid yang berjaya.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

3. LAMAN GEMILANG (MURID BERJAYA UPSR)
- Menghargai kejayaan murid dalam bidang ko-kurikulum.
- Memberi perangsang kepada murid lain untuk berjaya dalam UPSR.
- Menjadikan murid berjaya sebagai idola dan sumber inspirasi murid lain.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

4. ALBUM PUSAT SUMBER
- Merekod segala aktiviri Pusat Sumber Sekolah dalam bentuk gambar.
- Mencatat segala kenangan yang melibatkan Pusat Sumber.
- Menampilkan gambar-gambar sudut yang terdapat di dalam Pusat Sumber.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

5. SUDUT PAMERAN BUKU SKRAP
- Menghargai segala penglibatan murid dalam pertandingan.
- Menghargai kesungguhan murid dalam melaksanakan segala pertandingan.
- Menampilkan buku skrap contoh kepada khalayak sekolah,.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

6. SUDUT PAMERAN BUKU BARU
- Menarik minat murid untuk membaca.
- Memaklumkan kehadiran buku baru di dalam perpustakaan.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

7. SUDUT KUIZ BESTARI
- Menarik minat murid untuk menyertai pertandingan.
- Meletak segala maklumat tentang pertandingan.
- Memudahkan murid mencari soalan dan jawapan pertandingan.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

8. SUDUT SEJARAH SEKOLAH
- Menanam semangat sayangkan sekolah pada diri guru dan murid.
- Memaklumkan sejarah sekolah kepada semua guru dan murid.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

9. LAMAN CAKNA PANTUN
- Menambah pengetahuan murid tentang pantun.
- Mengekalkan budaya melayu.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

10. SUDUT DETIK-DETIK BERSEJARAH
- Merakam detik-detik bersejarah yang berlaku di sekolah.
- Menghargai kejayaan sekolah.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

11. LAMAN KOLEKSI MAYA
- Laman ini mengandungi 3 segmen iaitu :
  • Sudut Mata Wang Sedunia
  • Sudut Koleksi Setem Sedunia.
  • Sudut Koleksi Kad Telefon dan Kad Pintar Sedunia.
  • - Memperkenalkan budaya dunia kepada murid.
  • - Memperkenalkan maklumat tentang dunia kepada murid.
  • - Menanam minat murid terhadap sesuatu hobi yang berfaedah.
  • - Menarik minat murid ke perpustakaan.

12. SUDUT PAMERAN BERMUSIM

- Menghargai bakat yang ada pada murid.
- Menampilkan karya murid kepada khalayak sekolah.
- Menampilkan rasa keyakinan diri pada murid.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

13. SUDUT HASIL KERJA MURID
- Menghargai segala hasil kerja murid.
- Menyimpan bahan bercerita dan pupet untuk kemudahan murid.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

14. SUDUT PERMAINAN
- Memperkenalkan permainan yang menguji kepintaran murid.
- Mengekalkan permainan tradisional
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

15. SUDUT POHON ILMU
- Mengantung bahan-bahan pembelajaran sebagai rujukan murid.
- Mengantung bahan-bahan hasil seni murid.
- Menghargai hasil kerja murid yang berkualiti.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

16. SUDUT BERCERITA
- Sebagai tempat murid bercerita dan menampikan keyakinan diri yang teguh.
- Sebagai tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

17. SUDUT MAYA PUPET
- Sebagai tempat murid membuat persembahan pupet dan menampikan keyakinan diri yang teguh.
- Sebagai tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

18. SUDUT WARISAN BUDAYA
- Untuk mengekalkan warisan budaya yang hampir hilang.
- Sebagai tempat murid belajar tentang kebudayaan bangsa Malaysia.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

19. SUDUT CINTAI KEINDAHAN DAN KEBUDAYAAN NEGARA
- Memperkenalkan kepada murid negeri dan tempat menarik yang terdapat di dalam negara.
- Menanam sikap menyintai negara sendiri.
- Memperkenalkan destinasi pelancongan yang terdapat di negara kita.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

20. LAMAN BUSANA
- Memperkenalkan kepada murid tentang jenis-jenis pakaian yang terdapat di negara kita.
- Menanam sikap sayangi sesama kaum pada diri murid.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

21. SUDUT PAMERAN BARANG ANTIK
- Mengekalkan barang antik yang hampir hilang di dalam pengunaan masyarakat pada zaman sekarang.
- Menambah ilmu pada diri murid tentang barang-barang antik yang pernah wujud.
- Memberi peluang kepada murid untuk membezakan teknologi lama dan teknologi sekarang.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

22. SUDUT SELF ACCESS LEARNING
- Memberi peluang kepada murid untuk belajar sendiri.
- Memberi peluang kepada murid untuk mencari ketenangan.
- Menarik minat murid untuk ke perpustakaan.

23. SUDUT SEJENAK MEMBACA
- Memberi peluang kepada murid untuk membaca di mana-mana sudut di dalam perpustakaan.
- Memperkenalkan konsep "Ilmu Ada Di Mana-Mana".
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

24. SUDUT AKHBAR
- Untuk memberi peluang kepada guru dan murid mengetahui berita-berita semasa.
- Mewujudkan budaya membaca yang kuat pada diri guru dan murid.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

25. SUDUT RUJUKAN
- Sudut Guru
> Memudahkan guru mencari bahan rujukan. Menarik minat guru ke perpustakaan.

- Sudut Murid
> Memudahkan murid mencari bahan rujukan. Menarik minat murid ke perpustakaan.


26. SUDUT KAKTUS
- Mewujudkan pembelajaran melalui konsep"BENDA HIDUP".
- Memperkenalkan budaya ilmu bukan sahaja ada di dalam buku.
- Menanam sikap gemar pada hobi yang berfaedah.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

27. SUDUT MAJALAH
- Untuk mewujudkan budaya membaca pada diri murid.
- Mempelbagaikan bahan bacaan di dalam perpustakaan.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.


28. SUDUT HIDUPAN AIR
- Memperkenalkan benda hidup kepada murid.
- Memberi ketenangan kepada pengunjung perpustakaan.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

29. SUDUT KOLEKSI RANTAI KUNCI
- Menambahkan ilmu kepada murid melalui benda selain buku.
- Menggalakan murid mempunyai hobi yang berfaedah.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

30. SUDUT PROGRAM NILAM
- Memudahkan segala urusan yang melibatkan Program NILAM.
- Melicinkan guru membuat analisis .
- Memudahkan murid menyelesaikan segala masalah berkaitan Program Nilam.

31. SUDUT ANGKASA LEPAS
- Mewujudkan kaedah pembelajaran yang mampu menarik minat murid.
- Mewujudkan lokasi pembelajaran secara pelan dan susun atur yang betul.
- Menambat perhatian dan pemerhatian murid secara menyeluruh. Menarik minat murid ke perpustakaan.

32. SUDUT JALAN RAYA
- Mewujudkan suasana di jalan raya secara harmoni
- Mendisplin murid tentang undang-undang di jalan raya.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

33. SUDUT TOKOH PEMIKIR ISLAM
- Memberi kesedaran kepada murid tentang kebijaksanaan tokoh-tokoh pemikir Islam.
- Menjadikan orang yang warak dan bestari sebagai idola mereka.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

34. SUDUT INFO AKURIUM
- Memberi peluang murid untuk mencari minat atau hobi yang berfaedah.
- Menambah pengetahuan murid tentang hal yang berkaitan dengan akurium
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

35. SUDUT NOSTALGIA GURU
- Memberi peluang kepada guru untuk mengabadikan kenangan silam mereka.
- Memberi peluang kepada murid untuk melihat wajah guru mereka.
- Menjadikan kejayaan guru sebagai idola dan inspirasi kepada murid.
- Menarik minat murid ke perpustakaan.

nilam


PENAFIAN

Admin Blog ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini.
Hakmilik © 2012